У 2023році Україна доєдналася до Міжнародного Дослідження соціально-емоційних навичок ( ДоСЕН) яке охоплює 15 країн світу. Це перше у світі масштабне вимірювання, що покаже рівень сформованості соціально-емоційних, або м'яких навичок в учнівства 10 та 15 років.
Серед 200 шкіл України Національний центр ДоСЕН - ГО "ЕдКемп України" і Державна служба якості освіти обрала і наш ліцей для проведення моніторингового дослідження цих навичок в учнів 15 - річного віку. До нього долучилися також вчителі, які викладають в 10 класі, і батьки десятикласників. ДоСЕН є невід'ємною складовою Нової української школи і освіти у ХХІ столітті. Всі учасники відповідально віднеслися до проходження дослідження, за що отримали іменні подяки за підписом Олександра ЕЛЬКІНА, Голови Ради ГО "ЕдКемп України" і національного координатора ДоСЕН в Україні та Руслана ГУРАКА, Голови Державної служби якості освіти України
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Полтавська академія неперервної освіти ім. М.В. Остроградського
Про проведення моніторингового дослідження ефективності національно-патріотичного виховання дітей та молоді Потавської області
ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ БЕЗПЕЧНОСТІ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ ТА ЗАХИСТУ СПОЖИВАЧІВ
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДЕРЖПРОДСПОЖИВСЛУЖБИ В ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
МИРГОРОДСЬКЕ РАЙОННЕ УПРАВЛІННЯ
37600, м. Миргород, вул. Сорочинська, 164, тел. (факс) (05355) 4-48-18 e-mail: mmr@polvet.gov.ua, код ЄДРПОУ 40358617
№ _____________ від ______ На ________ від ________
Головам територіальних громад
Миргородське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, з метою проведення роз’яснювальної роботи, просить Вас розмістити на доступних web-сайтах та інформаційних ресурсах статтю: «Система НАССР у навчальних закладах».
В.о. начальника управління Юрій ШНІТ
Система НАССР у навчальних закладах
До 20 вересня 2019 року всі українські підприємства харчової галузі, зокрема, і заклади освіти, які надають послуги з харчування, а також постачальники та перевізники харчових продуктів, мали впровадити систему управління безпечністю харчування НАССР (система аналізу і контролю критичних точок і ризиків, які можуть виникати під час будь-якого виробничого процесу, пов'язаного з продуктами харчування.) Окрім впровадження системи НАССР, суб’єкт господарювання, який надає послуги з харчування в закладах освіти, має бути внесений у Державний реєстр потужностей операторів ринку (або, у разі необхідності, отримати експлуатаційний дозвіл). Оператор ринку повинен мати можливість встановити інших операторів ринку, які постачають йому харчові продукти, тобто забезпечити простежуваність. НАССРу навчальних закладах –важливийінструмент для контролю безпеки харчування.Адміністрація закладів зобов’язана впровадити та постійно підтримувати функціонування принципів системи HACCP на харчоблоках. Головним завданням системи HACCP є аналіз небезпек і проведення поетапного контролю за всіма етапами приготування страв і продуктів харчування, починаючи від прийому продуктів на склад і до моменту подачі готової страви.
Програма передумов системи НАССР охоплює такі процеси:
- Належне планування виробничих, допоміжних та побутових приміщень для уникнення перехресного забруднення.
- Вимоги до стану приміщень, обладнання, проведення ремонтних робіт, технічного обслуговування обладнання, калібрування тощо, а також заходи щодо захисту харчових продуктів від забруднення та сторонніх домішок.
- Вимоги до планування та стану комунікацій – вентиляції, водопроводів, електро- та газопостачання, освітлення тощо.
- Безпечність води, льоду, пари, допоміжних матеріалів для переробки (обробки) харчових продуктів, предметів та матеріалів, що контактують із харчовими продуктами.
- Чистота поверхонь (процедури прибирання, миття і дезінфекції виробничих, допоміжних та побутових приміщень та інших поверхонь).
- Здоров’я та гігієна персоналу.
- Поводження з відходами виробництва та сміттям, їхній збір і видалення з потужності.
- Контроль за шкідниками, визначення виду, запобігання їхній появі, засоби профілактики та боротьби.
- Зберігання та використання токсичних сполук і речовин.
- Специфікації (вимоги) до сировини та контроль за постачальниками.
- Зберігання та транспортування.
- Контроль за технологічними процесами.
- Маркування харчових продуктів та інформування споживачів.
Система НАССР базується на основних принципах:
- Аналіз небезпечних чинників.
- Виявлення критичних контрольних точок.
- Встановлення критичних меж.
- Встановлення процедури моніторингу.
- Розробка коригувальних дій.
- Зберігання та актуалізація документів.
- Оцінка ефективності.
Членами груп НАССР можуть бути:
- заступники директорів з навчально-виховної роботи,
- шеф-кухарі та кухарі харчоблоків,
- медичні сестри з дієтичного харчування чи інші медичні працівники закладів.
Важливо, щоб ця система дійсно працювала та була ефективною, а не була тільки на папері. Наявність на підприємстві активної системи управління за безпечністю харчових продуктів НАССР — це надійне підтвердження того, що виробник забезпечує всі умови, які гарантують стабільний випуск якісної і безпечної продукції. Сподіватися на те, що придбавши «сертифікат про впровадження НАССР» можна працювати без проблем, не варто. Наявність лише сертифікату не є панацеєю, тому що система має ефективно працювати на кожному етапі виробництва харчових продуктів.
НАССР – це організація процесів так, щоб обладнання працювало правильно, а приміщення не становило загрози безпечності харчових продуктів. Недостатньо тільки розробити документацію, потрібно налагодити процеси у такий спосіб, щоб їх описати та надати докази того, що ці процеси дозволяють випускати безпечну продукцію. Розроблення документів без підкріплення лабораторними дослідженнями чи контрольними заходами, спрямованими на процес – не забезпечує впровадження системи НАССР. Впровадження системи НАССР потрібно розпочинати з аналізу виробничих і допоміжних потоків. Їх необхідно організувати так, аби уникнути перехресного забруднення (забруднення харчових продуктів хімічними, біологічними чи фізичними небезпечними факторами через повітря, воду, людей, інші харчові продукти, допоміжні матеріали для переробки, предмети та матеріали, що контактують з харчовими продуктами). Поточність виробничих процесів організовують у такий спосіб, щоб забезпечити їхнє фізичне розділення або розділення в часі. Фізичне розділення виробничих процесів вимагає належної інфраструктури. Розділення виробничих процесів у часі вимагає дисципліни персоналу та опис процесів. Уникнення перехресного забруднення – комбінація розділення потоків, які можуть негативно впливати на безпечність продукції фізично та у часі.
Миргородське районне управління ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області
НА ВИКОНАННЯ листа відділу протидії кіберзлочинам в Полтавській області Департаменту кіберполіції від 08.08. 2023 р. №3785/38/116-2023
НАЦІОНАЛЬНА ПОЛІЦІЯ УКРАЇНИ
Війна в Україні стала підґрунтям для поширення шахрайських схем, заснованих на вразливому емоційному стані та зловживанні вашою довірою. При цьому кмітливість шахраїв виходить за рамки вже добре знайомих українцям афер, тож з’являються нові способи ошукування.
Національна поліція України розповідає про найпоширеніші схеми шахрайств та основні правила безпеки, які допоможуть викрити аферистів.
1. «Продаж дешевих товарів «із рук в руки»
Якщо незнайомі люди прийшли до вас і пропонують купити дешеві товари – будьте насторожі. Це можуть бути шахраї! У такий спосіб вони намагаються дізнатися, де ви зберігаєте свої заощадження, а потім непомітно для вас викрасти гроші.
Що робити?
- Пам’ятайте: «безкоштовний сир – тільки в мишоловці».
- Не пускайте незнайомців додому.
- Залучіть до розмови сусідів або зателефонуйте родичам: це може злякати шахраїв.
- Якщо до вас приходили шахраї, повідомте про це поліцейським за номером 102
2. «Грошова реформа»
Якщо до вас навідаються незнайомці і скажуть, що у зв’язку з проведенням грошової реформи треба замінити старі купюри на нові, знайте: це – 100% шахраї. У такий спосіб вони намагаються привласнити всі ваші
заощадження.
Що робити?
- Не довіряйте незнайомцям і не пускайте їх у свою домівку.
- Розкажіть про візит родичам.
- Завжди радьтеся з тими, кому довіряєте.
- Якщо до вас приходили шахраї, повідомте про це поліцейським за номером 102.
3. «Дзвінки від імені представників банків»
«Вашу карту заблоковано», «з вашого рахунку хочуть списати гроші», «нові правила під час воєнного стану» - зловмисники, які представляються співробітниками банку, використовують різні способи, аби отримати доступ до ваших банківських карток.
Як тільки невідомі просять надати номер картки, пін-код, кодове слово, тризначний номер на звороті картки і термін її дії або ж ввести пароль, який надійшов у СМС, знайте: це – шахраї.
Пам’ятайте: навіть в умовах війни справжні співробітники банку ніколи не запитують таку інформацію.
Що робити?
- Покладіть слухавку.
- Повідомте про подію поліцейським за номером 102.
4. «Ваш родич у біді»
Якщо вам телефонують (часто вночі або вранці) та повідомляють, що родич потрапив у біду, і просять передати гроші – це шахрайство. Зловмисники можуть видавати себе за сина/дочку, онука/онучку, які начебто потрапили у біду (скоїли ДТП, опинилися у поліції тощо). А можуть представлятися лікарями або поліцейськими і пропонувати свою допомогу у вирішенні «проблеми» за винагороду, яка може становити від тисячі до десятків тисяч гривень, а інколи – навіть кілька тисяч доларів США.
Пам’ятайте: так діють шахраї!
Що робити?
- Покладіть слухавку.
- Перевірте, де ваш родич.
- Повідомте про подію поліцейським за номером 102
5. «Соціальні виплати під час війни»
«Під час війни ви можете отримати соціальну допомогу» – найчастіше шахраї надсилають смс-повідомлення про отримання різноманітних виплат від органів влади або благодійних фондів та просять надати таку інформацію: ваші анкетні дані, номер картки, пін-код, кодове слово, тризначний номер на звороті картки і термін її дії.
Пам’ятайте: назвавши ці дані, ви надаєте шахраям доступ до вашого рахунку, тож вони можуть вкрасти всі ваші заощадження.
Що робити?
- Покладіть слухавку.
- Зверніться до своїх родичів або представників влади і перевірте, чи дійсно ви можете отримати такі виплати.
- Якщо вам телефонували шахраї, повідомте про це поліцейським за номером 102
6. «Виграші призів (авто, побутова техніка)»
«Ви виграли автомобіль або побутову техніку» – не поспішайте виконувати всі настанови незнайомців. Зазвичай у надісланому смс вказаний номер, за яким можна отримати детальну інформацію. Коли телефонуєте, вам розповідають умови, які потрібно виконати, щоб отримати «приз». Як правило, вам пропонують сплатити 1% від вартості виграного товару. Але як тільки ви це зробите, незнайомці перестають виходити на зв'язок і зникають.
Пам’ятайте: так діють шахраї!
Що робити?
- Подумайте, чи брали ви участь у акціях чи конкурсах.
- Не перераховуйте гроші незнайомцям.
- Якщо вам телефонували шахраї, повідомте про це поліцейським за номером 102
Полтавська обласна військова адміністрація Департамент освіти і науки
Лист Щодо розміщення інформаційних матеріалів
Додаток до листа. Інформація щодо діяльності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини
Наказ МОН України "Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні"
Державна служба якості освіти України
Лист Управління Державної служби якості освіти в Полтавській області щодо проведення онлайн-опитування
Освітня організація “ Навчай для України ”запрошує учнів ліцею долучитися до участі у проєкті “ Освітній Суп ”!
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА «ІНСТИТУТ МОДЕРНІЗАЦІЇ ЗМІСТУ ОСВІТИ»
Про Всеукраїнську програму ментального
здоров’я «Ти як?»
Шановні колеги! Інформуємо Вас, що в межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», ініційованої першою леді України Оленою Зеленською старувала комунікаційна кампанія. Мета кампанії – сприяти формуванню в суспільстві культури піклування про ментальне здоров'я, дати розуміння та показати інструменти, які допоможуть українцям дбати про свій внутрішній стан.
За даними соціологічних досліджень, понад 90% українців мали хоча б
один із симптомів тривожного розладу, а 57% перебувають у зоні ризику
розвитку ментальних порушень. Українці не мають звички звертатися до
фахівця: 31% громадян не вважають свої проблеми достатніми для цього. Зараз це основний бар’єр на шляху звернення по психологічну допомогу.
Так само, як здатність до адаптування, функціонування й навіть певного
розвитку під час війни, перспективи повоєнного відновлення України значною мірою залежать від рівня емоційної солідарності громадян та культури піклування про ментальне здоров’я. Психологічні проблеми наростають непомітно, впливають на всі сфери життя та знижують здатність протистояти викликам.
У межах кампанії створено спеціальну сторінку: http://howareu.com (howareu_program), де запропоновані контакти, посилання, поради, продукти, техніки та методики, які допоможуть піклуватися про ментальне здоров'я – своє та людей поруч.
Дізнатися більше інформації про ментальне здоров’я можна також на сторінках у соціальних мережах:
Facebook – https://www.facebook.com/howareu.program
Instagram – https://www.instagram.com/howareu_program
YouTube – https://www.youtube.com/@howareu_program
Twitter – https://twitter.com/howareuprogram
Telegram – https://t.me/howareu_program
TikTok – https://www.tiktok.com/@howareu_program
Viber
– https://invite.viber.com/?g2=AQAyHzQp6XJwmVCkkkXeWJVdLF8eAQa8Pzq3
NYgcLWJGls3sN3tGibu5P%2BEH0rsb
Всеукраїнська програма ментального здоров’я «Ти як?», ініційована Оленою Зеленською, має на меті допомогти українцям знайти джерело сили.
Джерело внутрішнє, в собі, на рівні усвідомлення й визнання власного психічного стану та хоча б приблизної оцінки ступеня його кризовості. Піклування про ментальне здоров'я має стати звичною відповідальністю кожного. Також необхідно створити систему сервісів і послуг, які зможуть різними засобами та дієвими механізмами підтримати людину, коли вона не справляється самостійно.
Розробку та впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я координує МОЗ України. Всесвітня організація охорони здоров’я – експертний партнер, виконавчий партнер – громадська організація «Безбар’єрність».
Майданчиком для розробки та ухвалення рішень є Міжвідомча координаційна рада при Кабінеті Міністрів України. Комунікаційна кампанія реалізується за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).
Зважаючи на вищезазначене, просимо довести до відома керівників
всіх закладів освіти цю інформацію і сприяти її розповсюдженню для всіх
учасників освітнього процесу.
З повагою директор Євген БАЖЕНКОВ
Інформація Управління молоді та спорту обласної війського адміністрації про проведення онлайн Всеукраїнської акції "Єдина Україна"
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ПОЛТАВСЬКА АКАДЕМІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ ІМ. М.В. ОСТРОГРАДСЬКОГО
28.03.2023 №01-22/364
Керівникам місцевих органів управління освітою
Директорам центрів професійного розвитку педагогічних працівників
Директорам закладів загальної середньої освіти обласного підпорядкування
Про розміщення інформації
Повідомляємо, що департаментом кіберполіції, спільно з партнерами розроблено електронну платформу «МРІЯ», яка створена для об'єднання проєктів, реалізованих у синергії Кіберполіції України та волонтерів. Основна мета – протидія кремлівській пропаганді та фейковим проросійським ресурсам у мережі Інтернет.
З метою популяризації даного проєкту просимо Вас розмістити на офіційних сайтах та сторінках соціальних мереж інформацію про платформу «МРІЯ».
Надаємо електронні посилання на ресурси проєкту «МРІЯ» для їх розповсюдження в закладах освіти:
- https://mriya.social/ (офіційний сайт проєкту);
- https://t.me/stoprussiachannel(основний телеграм канал, де здійснюються комунікація з підписниками, а також надання завдань для блокування);
- @stopdrugbot(телеграм-бот для збору нових посилань на ворожі ресурси, а також автоматизованої взаємодії з користувачами);
- https://t.me/ukraine_avanger_bot (офіційний бот для збору інформації про ворожу техніку, колаборантів, мародерів та іншу оперативну інформацію).
Посилання на розміщену на інфоресурсах закладу освіти інформацію просимо надіслати на електронну адресу: dlc@pano.pl.ua
Директор Віталій ЗЕЛЮК Максименко (0505070825)
Додаток ЕКОСИСТЕМА "МРІЯ" (текст на 3 аркушах). ДОКЛАДНІШЕ
Департамент освіти і науки Полтавської обласної військової адміністрації. Полтавська академія неперервної освіти ім. М.В. Остроградського
Про проведення моніторингового дослідження ефективності національно-патріотичного виховання дітей та молоді Полтавської області
Захист прав учасників освітнього процесу — педагогів, здобувачів освіти, їх батьків — серед пріоритетів діяльності Державної служби якості освіти України.
У разі виникнення питань щодо доступу до якісної освіти, дотримання чинного законодавства про освіту, кожен бажаючий може звернутися до управління Державної служби якості освіти у Полтавській області в один із способів:
- надіслати звернення на електронну поштуsqe.poltava@sqe.gov.uaабо на адресу36003, місто Полтава, вул. Коваля, 3, каб. 118;
- зателефонувати на «гарячу лінію»(050) 211-18-45;
- викласти звернення на особистому прийомі (попередній запис за телефоном(050) 211-18-45).
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати.
В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику буде надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним.
Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.
Звернення надіслане з використанням мережі Інтернет (електронне звернення) є різновидом письмового звернення та оформляється з дотриманням вищевказаних вимог.
ПРО КОНТРОЛЬ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ, ЯКІ НАДХОДЯТЬ В ЗАКЛАДИ ОСВІТИ, ТА СУПРОВІДНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ
Як правило, в закладах освіти дуже рідко використовують такі інструменти оцінювання надійності постачальників та вхідного контролю як аудит постачальників чи лабораторні дослідження. Оцінювання та відбір постачальників закладається і відбувається на етапі проведення тендеру. Тому надзвичайно важливо встановити чіткі критерії тендерного відбору, оскільки від них залежить постійна безпечність та якість харчових продуктів, які надходять у харчоблоки.
Рекомендації з організації вхідного контролю харчових продуктів:
- Важливо, щоб поставки здійснювались у робочі години потужності(краще встановити певну годину), коли відповідальні за прийом товару працівники, на робочому місці. Оператор ринку має забезпечити відповідне навчання для відповідальних за прийом товару працівників, зокрема щодо поводження з харчовими продуктами.
- Запровадити чіткі та зрозуміліправила прийому продуктів– органолептичні випробування, температурні режими, супровідна документація (вид документації та спосіб її надання встановлюється у вимогах до учасників тендерів, якщо такі вимоги відсутні – оператор ринку сам визначає вимоги до супровідної документації). Важливо, щооднієї перевірки документів не достатньодля того, щоб товар прийняти.
- Приймати продукти можна лишев межах терміну їх придатності.Але разом із цим потрібно звертати увагу на тривалість доставки та гігієнічні умови транспортування товару.
- Розпочинати вхідний контроль харчових продуктів в межах 10 хвилин після доставки.
- Для харчових продуктів, що містять алерген, при вхідному контролі рекомендуєтьсяробити позначку «А»на упаковці. Таким чином, працівники харчоблоку будуть поінформовані про особливість продукту та обережно поводитимуться із ним.
- Потрібно переконатися, що під час перевезення товару постачальник дотримувався температурного режиму. Для перевезення харчових продуктів, що швидко псуються, повинні використовуватися холодильні (ізотермічні) транспортні засоби або контейнери. Тому варто провести вимірювання самостійно та звірити із показниками, які декларує постачальник. Якщо виникають сумніви щодо дотримання температурного режиму під час доставки, рекомендуєтьсязвірити температуру у товщі харчового продукту.Якщо до харчоблоку надходить заморожений продукт, його перевіряють на предмет слідів талої води на упаковці.
- Вимірювання температури продуктів при отриманні здійснюється спеціальним термометрами, які потрібно дезінфікувати між вимірюваннями.
- Готові до споживання харчові продукти постачають у промаркованій тарі, виготовені з матеріалу, що дозволений для контакту з харчовими продуктами. Якщо при цьому використовується багаторазова тара, вона має бути виготовлена із придатних до миття, гладких та нетоксичних матеріалів, що стійкі до миючих та дезінфекційних засобів, а також утримуватись у непошкодженому стані.
- Зовнішнє пакування харчових продуктів може контактувати із брудними поверхнями. Тому його потрібно знімати при прийманні у харчоблок чи при переміщенні з складу у зону приготування. Ці правила повинні бути встановлені для харчоблоку, постійно виконуватися. При переміщенні продукту з упаковки виробника до контейнера на харчоблоці треба належним чином забезпечити маркування такого контейнера: зазначити найменування, термін придатності та відомості про постачальника або виробника.
- Періодичність та обсяг завозу продуктів харчування і продовольчої сировини повинні залежати від терміну їх реалізації та кількості дітей, які відвідують заклад. Важливо, щобперіодичність завезенняпродуктів дозволяла забезпечити заклади освіти достатньою для приготування запланованого меню кількістю продуктів.
Учасникам процедури закупівлі необхідно підтверджувати у складі тендерних пропозицій інформацію щодо наявності експлуатаційного дозволу для потужностей з виробництва та/або зберігання харчових продуктів тваринного походження або державної реєстрації потужностей з виробництва та/або обігу харчових продуктів у випадках, визначених відповідностаттями 23та25Закону про безпечність.Дана інформація зазначена у реєстрі операторів ринку та потужностей, на які видано експлуатаційний дозвіл, та державному реєстрі потужностей операторів ринку, що оприлюднені на офіційному вебсайті Державної служби України з питаньбезпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Під час закупівлі кейтерингових послуг або харчових продуктів замовник у тендерній документаціїповинен передбачати необхідність надання інформаціїпро впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР) на потужностях.
До речі, щоб не забруднити продукт дезінфекційним засобом, яким протирається термометр рекомендують дотримуватись такої послідовності дій:
- вимірювати температуру,
- промивати або ополіскувати,
- зберігати у дезінфікуючому розчині,
- промивати водою від розчину,
- знову використовувати.
Нагадуємо, що в чисту зону після приймання товару працівники харчоблоку можуть зайти лише із дотриманням заходів особистої гігієни – змінити одяг та взуття, помити руки. Рекомендовано передбачати в тендерній документаціїподання копій документів про освіту відповідних працівників, документального підтвердження проходження такими працівниками навчання з питань гігієни та розробки, впровадження та застосування постійно діючих процедур, заснованих на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках (НАССР) , підтвердження дієвість запровадженої системи HACCP аудитом компетентного органу (Держпродспоживслужба) та копії чинних медичних книжок з відмітками про проходження ними обов'язкового профілактичного медичного огляду
Миргородське районне управління Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області
Система НАССР обовязкова для всіх: як та навіщо впроваджувати
Вже з 20 вересня 2019 року настала кінцева дата, коли система безпечності харчової продукції НАССР має бути впроваджена на всіх українських підприємствах. Це стосується й малих потужностей, діяльність яких так або інакше пов’язана з харчовими продуктами. Багато операторів ринку сподіваються, що придбавши «сертифікат про впровадження НАССР», вони зможуть працювати без проблем і надалі. Таких «підприємців» чекає розчарування: наявність лише сертифікату не є панацеєю, тому що система має ефективно працювати на кожному етапі виробництва та обігу харчових продуктів. Виконання цих вимог є обов’язковим через прийнятий Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», який 20 вересня 2015 року вже набув чинності, згідно якому контролюючим органом є Держпродспоживслужба України. У гіршому випадку, за невиконання цих обов’язків, українські оператори ринку отримають штраф, який для юридичних осіб складатиме 30 мінімальних заробітних плат, для фізичних осіб - 15 та зупинення роботи потужностей. Але невже так все жахливо? Що таке система НАССР та навіщо вона потрібна? На сьогодні Україна вже стала сильним аграрним гравцем на світовому ринку. Ми постачаємо свої аграрні та харчові продукти на ринки майже 190 країн. Українські товари користуються попитом серед споживачів країн Азії, ЄС та Африки. Потрібно, щоб внутрішні та іноземні споживачі мали можливість купувати дійсно якісні харчові товари та мали впевненість в їх безпечності для свого здоров’я та своїх діточок. Одним із надійних засобів захисту споживачів харчових продуктів є системаНАССР (англ. HACCP - Hazard Analysis and Critical Control Points) -яка ідентифікує, оцінює і контролює небезпечні фактори, що є визначальними для безпечності харчових продуктів. Вона гарантує безпечність продукції на повному шляху харчового ланцюжка та надає змогу виявити усі критичні точки, які можуть вплинути на безпечність кінцевого продукту, усунути шкідливі фактори та контролювати повний процес виробництва. Хочемо звернути увагу, що система НАССР є обов’язком в рамках законодавства більшості цивілізованих країн, таких як: країни Євросоюзу, США, Канада, Японія, Нова Зеландія та інші. Сьогодні наша країна дуже швидкими темпами рухається за європейським вектором розвитку. В рамках підписаної Угоди про асоціацію між Україною та ЄС ми взяли на себе зобов’язання наблизити національне законодавство до законодавства європейських країн, у тому числі й у галузі санітарних та фітосанітарних заходів. Створення та впровадження ефективної системи контролю на українських виробництвах є важливим кроком для реалізації цих вимог. Тому чинний Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» регулює відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів. Цей документ визначає порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться або пересилаються на митну територію України, або, навпаки, вивозяться та пересилаються з неї. Зацікавленість українських операторів ринку поступово зростає. На яких підприємствах система HACCP є необхідною для впровадження? Насамперед йдеться про заклади громадського харчування, у тому числі це поширюється на всі заклади освіти, які надають послуги з харчування. Також це всі виробники харчової продукції та сільгоспвиробники сировини - від підприємств, які надають транспортні послуги для перевезення харчових продуктів, до агрохолдингів та торгових закладів(магазини ,кафетерії, кіоски, рухомі потужності, тощо). Це нововведення стосується й тих операторів, що займаються зберіганням, фасуванням та упаковкою вже готової харчової продукції. При цьому впровадження НАССР не обов’язкове для виробників первинної продукції. Зрозуміло, що вимоги до великого переробника та продавця кави на вулиці будуть різними, і законодавство це передбачає. Але не треба вважати, що система НАССР в Україні обмежується тільки розробкою документації та наведенням елементарного порядку на виробництві. Вона базується на сімох основних принципах: Аналіз небезпечних чинників; Виявлення критичних контрольних точок; Встановлення критичних меж; Встановлення процедури моніторингу; Розробка коригувальних дій; Зберігання і актуалізація документів; Оцінка ефективності. Важливим є той факт, щоб ця система дійсно працювала та була ефективною, а не виглядала добре тільки на папері. Тому кожному українському оператору необхідно зрозуміти, що наявність на підприємстві діючої системи управління безпечністю харчових продуктів НАССР - це надійне підтвердження того, що виробник забезпечує всі умови, які гарантують стабільний випуск якісної і безпечної продукції. Повноцінне впровадження системи НАССР є доволі тривалим процесом, який потребує матеріальних ресурсів. Тому для повного адаптування, в рамках вже прийнятого Закону, було встановлено три перехідних періоди. Для потужностей, які проводять діяльність з харчовими продуктами, у складі яких є необроблені інгредієнти тваринного походження (крім малих потужностей), перехідний період закінчився вже 20.09.2017 року. Для підприємств, що здійснюють діяльність з харчовими продуктами, в складі яких відсутні необроблені інгредієнти тваринного походження, перехідний період закінчився 20 вересня 2018 року. Малі підприємства, які постачають продукцію кінцевому споживачу, з кількістю робочого персоналу до 10 осіб та з площею до 400 кв. м, або ті потужності, які не постачають продукцію, з персоналом до 5 осіб- 20 вересня 2019 року- наразі українським виробникам необхідно пришвидшитись та не затягувати момент впровадження системи НАССР на своїх підприємствах. Які переваги впровадження цієї системи в Україні? Ключова причина впровадження системи НАССР - це ефективне управління якістю та безпечністю харчових продуктів, її можна назвати своєрідним інструментом захисту репутації виробника. Тому вона практикується в світі вже декілька десятиліть. Так, дійсно впровадження цієї системи контролю потребує деяких матеріальних затрат з боку операторів. Але у довгостроковій перспективі всі гравці харчового ланцюга - від виробників до споживачів - отримують значні переваги. Тому що перші стають більш конкурентоспроможними, виробляючи продукти кращої якості, працюючи над тим, щоб заслуговувати на довіру споживачів та успішно боротись за їхній попит як на внутрішніх, так і на зовнішніх ринках. А споживачі, зі свого боку, отримують впевненість в якості та безпечності українських харчових продуктів, які вони купують в українських супермаркетах , магазинах або на ринках.
Головний спеціаліст відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Миргородського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області Олег ГРИГОРЧУК